ZPĚT





Export do XLSX
Export do XLS
Export do CSV
Drag a column header here to group by that column
Unikátní
Datum
Pohlaví
Věk
Jaké je Vaše zaměstnání/ obor studia?
Jaké je délka Vaší pedagogické praxe (v případě, že učíte)?
Absolvoval/a jste (nebo právě navštěvujete) některý z kurzů zabývajících se kritickým myšlením?
Napište prosím všechny kurzy zabývající se kritickým myšlením, kterých jste se zúčastnil/a, pokud víte, tak včetně hodinové dotace a roku absolvování.
Setkal/a jste se již dříve s pojmem "kritické myšlení"?
Kde všude jste se s pojmem "kritické myšlení" setkal/a?
Zkuste prosím vytvořit svou vlastní definici pojmu "kritické myšlení":
Jaké (výukové) metody lze dle Vašeho názoru použít pro rozvoj kritického myšlení u dětí? (napište prosím všechny, které Vás napadají):
Využíváte vy sám/sama některé z (výukových) metod zaměřených na kritické myšlení dětí?
Jaké metody zaměřené na kritické myšlení dětí využíváte?
Napište pět PŘÍDAVNÝCH JMEN, kterými lze podle Vás charakterizovat kriticky myslící dítě předškolního
Napište pět SLOVES, kterými lze podle Vás charakterizovat kriticky myslící dítě předškolního
Vyberte z následujícího seznamu třiceti sloves všechna, která dle Vašeho názoru označují činnosti související s kritickým myšlením:
Které z následujících šesti oblastí lze dle Vašeho názoru zahrnout pod pojem kritické myšlení? (vyberte prosím všechny vhodné)
Co si představujete pod pojmem "tradiční výukové postupy"?
V čem spatřujete největší rozdíl mezi tradičními výukovými postupy a postupy zaměřenými na kritické myšlení?
Zhodnoťte na škále od 1 do 10 (1 = nejméně, 10 = nejvíce), v jaké míře by měly být dle Vašeho názoru uplatňovány postupy zaměřené na kritické myšlení (oproti postupům tradičním) v MATEŘSKÝCH ŠKOLÁCH:
Zhodnoťte na škále od 1 do 10 (1 = nejméně, 10 = nejvíce), v jaké míře by měly být dle Vašeho názoru uplatňovány postupy zaměřené na kritické myšlení (oproti postupům tradičním) na ZÁKLADNÍCH ŠKOLÁCH:
ANO3/16/2015 2:38 PMŽena21 - 25Student/ka učitelství pro mateřské školy1AnoČtením a psaním ke kritickému myšlení 2014, cca 40 hod.Anona seminářích, ve škole, v literatuřeKritické myšlení je způsob práce s informacemi, kde se učíme třídit je a správně vybírat, která je důležitá a která ne. práce s textem, doplňování do textů, předčítání, volná kresba, .. Nežádnépřiměřené, záměrné, variabilní, flexibilní, myslící přemýšlet, diskutovat, pozorovat, hodnotit, odvozovat rozišit, interpretovat, objasnit, reprodukovat, definovat, zdůvodnit, zkombinovat, uspořádat, roztříditZnalost specifických informací, Schopnost zkombinovat informace do nových celků, Hodnocení myšlenek, materiálů a metod podle určitých kritériíMetody, které jsou staré a zastaralé, hlavně metody frontálnív plasticitě a variabilitě, zaměření na indiv. potřebu dítěte,..27
ANO3/16/2015 3:08 PMŽena21 - 25Student/ka učitelství pro mateřské školy Ne AnoNa VŠKritické myšlení je nezávislé myšlení-myšlenková mapa(obrázky) -vím-chci vědět-dozvěděl jsem se Ne popisování, vysvětlování, přeformulování, porozumění, improvizování pojmenovat, popsat, zopakovat, objasnit, interpretovatargumentovat, interpretovat, pojmenovat, popsat, zhodnotit, modifikovat, zkombinovat, provést v praxi, složit, přeformulovat, posoudit, použít, uvést do vztahu, navrhnout, ocenit, shrnout, vyjádřit vlastními slovy, vytvořit schéma, zopakovat, reprodukovat, definovat, vysvětlitSchopnost zkombinovat informace do nových celků, Schopnost rozdělit komplexní informaci na jednotlivé prvky, Chápání významu sděleníPevně dané, několik let odzkoušené většinou důchodovými učiteliRozvoj kritického myšlení u dětí zahrnuje tvorbu vlastního názoru, který není ovlivňován přebíráním tradičních názorů nebo pouze prvního dojmu. Východiskem je vlastní rozum a získávání vlastních zkušeností. Výhodou kritického myšlení je možnost analyzovat, vyhodnocovat a utvářet vlastní myšlení a tím snižovat mechanické přijímání jednání nebo myšlení na základě falešné víry. Alternativní vyučovací metody jednoznačně podporují rozvoj kritického myšlení dětí57
ANO3/16/2015 3:20 PMŽena21 - 25Student/ka učitelství pro mateřské školy1Ne AnoVe škole.Kritické myšlení je to, když člověk přemýšlí a uvažuje sám za sebe, dělá si vlastní úsudky, jeho názory vycházejí z jeho vlastních zkušeností, nedává na názory okolí a na první dojem, své stanovisko si volí sám.Brainstorming. Diskuze. Dramatické hry. Prožitkové a situační učení.AnoBrainstorming. Diskuze. Dramatické hry. Prožitkové a situační učení.samostatné, nezávislé, rozumné, vnímavé, aktivníDítě kriticky myslící, je dítě diskutující, samostatně přemýšlející, umějící hodnotit, popsat a definovat.pojmenovat, vyjádřit vlastními slovy, posoudit, zdůvodnit, zopakovat, uvést do vztahu, vybrat, ocenit, navrhnout, shrnout, interpretovat, vytvořit schéma, zkombinovat, roztřídit, vysvětlit, objasnit, porovnat, uspořádat, popsat, vytvořit obecné závěry, argumentovat, použít, definovat, zhodnotit, provést v praxiSchopnost zkombinovat informace do nových celků, Použití informací a postupů v nových situacích, Schopnost rozdělit komplexní informaci na jednotlivé prvky, Chápání významu sdělenífrontální činnost skupinová práce individuální prácev rozvoji samostatnosti dítěte, v respektování jeho individuálních potřeb - dítě pak dokáže samo vyjádřit svůj názor - souhlas i nesouhlas, umí se samo rozhodovat a hledat správná řešení610
ANO3/16/2015 7:49 PMŽena21 - 25Student/ka učitelství pro mateřské školy0Ne AnoNa UHKje způsob myšlení a hledání odpovědí. Těch odpovědí by mělo být více. - najít co nejvíce způsobů řešení- vymysli co nejvíce sov na písmeno A,B, C ... - Jak skončil příběh?Ano bystré, myslící, uvažující, komunikativní, zajímající sepracuje, spolupracuje, myslí, komunikuje, pomáháinterpretovat, roztřídit, přeformulovat, vysvětlit, zkombinovat, rozišit, provést v praxi, zopakovat, popsat, vyjádřit vlastními slovy, vytvořit schéma, pojmenovat, definovat, objasnitHodnocení myšlenek, materiálů a metod podle určitých kritérií, Použití informací a postupů v nových situacích, Schopnost rozdělit komplexní informaci na jednotlivé prvky- předvádění, pojmenování, poslechové, obrázkovéVíce zaměřené na uvažování, myšlení, logiku79
ANO3/16/2015 9:05 PMŽena21 - 25Student/ka učitelství pro mateřské školy0Ne Anove školevyjádření vlastního názoru na určitou situacimyšlenkové mapy brainstormingAnomyšlenkové mapypřemýšlivé aktivní výřečné učenlivé nebojácné přemýšlet hovořit ptát se spolupracovat zjišťovat použít, popsat, zdůvodnit, definovat, modifikovat, přeformulovat, vysvětlit, objasnit, argumentovat, uspořádat, shrnout, roztřídit, porovnat, zhodnotit, vyjádřit vlastními slovy, pojmenovatChápání významu sdělení, Hodnocení myšlenek, materiálů a metod podle určitých kritérií, Schopnost zkombinovat informace do nových celkůvysvětlení problému, procvičování, aplikace na konkrétní situacerozvoj myšlení, chápání souvislostí, lepší orientace v problému, lepší aplikace do praxe78
ANO3/26/2015 2:00 PMŽena21 - 25Student/ka učitelství pro mateřské školy0Ne Anoškolaje to určitý druh učení, u kterého jde více o průběh, než o cíl. Děti se učí pracovat s informacemi a vyvozují z nich další poznatky.rozhovor, debata, prožitkové učení, dramatizace, situační učeníNe přemýšlivé, bádávé, zvídavé, bystré, důvtipnérozlišovat, analyzovat, posuzovat, rozhodovat se, vyvozovatinterpretovat, definovat, objasnit, argumentovat, zhodnotit, uspořádat, posoudit, porovnat, roztřídit, vyjádřit vlastními slovy, vybratSchopnost zkombinovat informace do nových celků, Použití informací a postupů v nových situacích, Schopnost rozdělit komplexní informaci na jednotlivé prvky, Chápání významu sdělenímemorování, stres, rychlé zapamatování, není důležité pochopení, ale nucení nepraktických faktůprožitek, cestu zísávání informací810
NE3/26/2015 2:10 PMŽena21 - 25Student/ka učitelství pro mateřské školy1Ano Anove škole, a internetuschopnost nezávisle myslet, umět si vybrat z informací, tvořit si vlastní názordiskuze, improvizaceAnodiskuze, improvizacesamostatný, nezávislý, přemýšlivý, sebedůvěřivý, zvědavýnevím, ptám se, zjišťuji, myslím, vímposoudit, použít, modifikovat, vyjádřit vlastními slovy, přeformulovat, zhodnotit, vysvětlit, zkombinovat, shrnout, vybrat, argumentovat, porovnat, uvést do vztahu, zdůvodnitHodnocení myšlenek, materiálů a metod podle určitých kritérií, Použití informací a postupů v nových situacích, Schopnost rozdělit komplexní informaci na jednotlivé prvky, Schopnost zkombinovat informace do nových celkůfrontální vyučování, výkladpodpora samostatnosti, uvažování, neuplatňování moci, důvěra dítěte89
NE3/26/2015 2:18 PMŽena21 - 25Student/ka učitelství pro mateřské školy Ne Anov odborné literatuře, ve škole - přednáškyschopnost nepodlehnout pvnímu dojmu a přijímané informace. Kriticky zhodnotit a posoudit (ne pouze pasivní příjem informací)konstruktivismus, E-U-R, pětilístek, brainstorming, myšlenkové mapy, diskuzeNe aktivní, myslící, inteligentní, kreativní, samostatnýpřemýšlet, uvažovat, vymýšlet, naslouchat, hodnotitposoudit, použít, navrhnout, ocenit, interpretovat, zhodnotit, argumentovat, vysvětlit, porovnat, pojmenovat, provést v praxi, uvést do vztahu, vybrat, rozišitSchopnost zkombinovat informace do nových celků, Použití informací a postupů v nových situacích, Schopnost rozdělit komplexní informaci na jednotlivé prvky, Chápání významu sdělenížák - pasivní příjemce informací, nepodílí se na výuce, málo diskuzí, neefektivní výukaaktivita dítěte (nutnost přemýšlet), možnost diskuze, rozvoj kreativity a logického uvažování910
NE3/26/2015 2:47 PMŽena21 - 25Student/ka učitelství pro mateřské školy0Ne Anove škole, odborné knihyHodnocení vlastní tvorby:Ne se přeceňovat ani podceňovat.Hodnotit realisticky to co jsem udělal.Dramatické hry,rozhovorNe realistické,bystré,umí hledat detaily,sebekritické,kritické k druhým.tvořit,komunikovat,spolupracovat,pilné,chytrépojmenovat, zhodnotit, definovat, vytvořit obecné závěry, vytvořit schéma, vysvětlit, rozišit, zdůvodnit, argumentovat, porovnat, vyjádřit vlastními slovyPoužití informací a postupů v nových situacích, Chápání významu sdělení, Hodnocení myšlenek, materiálů a metod podle určitých kritériíŽe se probírají témata,látky atd. stejným způsobem.Naučení,zapamatování a opakování(test) a není žadné nové metody třeba že ukáže obrázek,video..Že děti umí hodnotit sami i druhé.Hledají souvislosti i v jiných předmětech to co se naučily.Jsou lepší vybavení do praxe.59
NE3/26/2015 2:51 PMŽena21 - 25Učitel/ka v mateřské škole, Student/ka učitelství pro mateřské školy1Ne Anove škole, ve výuceOsobně bych si pod tím představila, člověka, který nekouká na problém kladně, ale hned záporně, neměl by podlehnout nějakému názoru jinýchslovní, názorně demonstrační, praktickéNe zbrklé.....provést v praxi, argumentovat, vytvořit obecné závěry, shrnout, definovat, zdůvodnit, objasnit, zhodnotit, posoudit, vyjádřit vlastními slovy, zkombinovat, přeformulovatPoužití informací a postupů v nových situacích, Schopnost zkombinovat informace do nových celků, Hodnocení myšlenek, materiálů a metod podle určitých kritériíto, co se používalo pře cca. 25 - 30 lety........muselo se je všude stejně, v přesný čas musela být tzv. řízená činnost.....87
NE3/26/2015 2:56 PMŽena21 - 25Student/ka učitelství pro mateřské školy1Ne Anove škole, při přijímačkách na VŠ (SCIO TESTY), odborná literatura, internet, přednáškyProces, při kterém zvažujeme různé alternativy, řešení, způsoby řešení. Rozumově, logicky, argumentacírozbor textu (např pohádky, argumentace kladnosti/zápornosti postav), stavění dětí do situací, ve kterých se musí rozhodovat (A PAK VIDÍ VÝSLEDEK!!!), navrhování řešení problémů, možnost vidět situaci z různých úhlů pohledu, přemýšlet o jedné situaci déle, přehrávat (např. dramatizace), samostatná činnost, úkoly, na které se dítě musí soustředit a jsou téměř na horní hranici jeho schopností, na jejichž plnění musí vyvinout značné úsilíAnonapříklad na školách v přírodě a v řízené činnosti v MŠ (úkoly pro skupinky - napříkad společně se dostat někam, získat svépomocí předmět, na který nikdo z nich nedosahne, výlety a dobrodružné akce), dramatizace, rozbor textu, argumentacebystré chytré samostatné tvořivé myšlení zajímající sezajímá se přemýšlí chce něčeho docílit pracuje tvořízhodnotit, ocenit, navrhnout, vyjádřit vlastními slovy, pojmenovat, rozišit, popsat, uvést do vztahu, použít, argumentovat, zkombinovat, provést v praxi, porovnat, posoudit, vytvořit obecné závěry, přeformulovat, uspořádat, vybrat, modifikovat, objasnit, definovat, vysvětlit, shrnout, složit, roztřídit, vytvořit schéma, zdůvodnitHodnocení myšlenek, materiálů a metod podle určitých kritérií, Chápání významu sdělení, Schopnost zkombinovat informace do nových celkůty, které znám ze školy, které jsou osvědčené a vesměs funkční, prověřené praxí (možná vnímám až moc pozitivně)aktivitu, schopnost rozhodovat se, autonomie, nezávislost na názorech ostatních, nekonformnost, sebejistota, umírněnost (pro postupy zaměřené na kritické myšlení) - oproti tradičním v.p.79
NE3/26/2015 2:59 PMŽena21 - 25Student/ka učitelství pro mateřské školy0Ne Ne nedat na první dojem nebo názor ostatních, ale vytvořit si svůj názor na danou věc či osobumodelové situace, kdy se dítě musí rozhodnout samo za sebe nechat ho rozhodovat o tom co chce dělat, co chce jíst ptát se ho, co si myslí o různých problémech, věcechNe rozhodný, objektivní, přemýšlivý,myslet, přemýšlet, rozhodovat se,vytvořit obecné závěry, posoudit, objasnit, ocenit, vybrat, vyjádřit vlastními slovy, vysvětlit, pojmenovat, roztřídit, porovnatSchopnost zkombinovat informace do nových celků, Použití informací a postupů v nových situacích, Chápání významu sdělenívýklad, rozhovor, písemné práce, práce s učebnicí, pozorování, promítánípostupy zaměřené na kritické myšlení nutí děti více přemýšlet. Tradiční výukové postupy dětem naservírují informace na talíři a děti se je pouze naučí.79
NE3/26/2015 3:03 PMŽena21 - 25Student/ka učitelství pro mateřské školy, Student/ka učitelství pro základní školy Ne Ne domnívám se, že je to způsob uvažování a vedení myšlenkových operací, které hned nepodléhají snadé interpetaci a závěrům, ktaré se nesnaží podlehnou stereotypům v myšlení - jako prvnímu dojmu, halo efektu a dalšímrozhovor čí dialog nad názory, práce a řešení netradičních úloh z prostředí života, interetace závěrů v praxi, experimentování s poznatky a jejich měření v běžném životě, netradiční spojování znalostí v samostatné práci dětí pod dozorem učitele - kdy učitel je poze rádce na požádáníAnoheurisitcká metoda (vycházení s předchozích zkušeností - prvouka, matika) slovní dialogové metody (prvouka, výtvarná výchova) výhledávací metoda v kolektivu (český jazyk, prvouka)hloubavé, dotazující se, přemýšlející, aktivní a uvědomělý si sebevnímá, přemýšlí, spolupracuje, dívá se, vyhledáváuvést do vztahu, pojmenovat, vybrat, provést v praxi, interpretovat, shrnout, použít, reprodukovat, porovnat, zdůvodnit, argumentovat, objasnit, navrhnout, definovat, zkombinovatHodnocení myšlenek, materiálů a metod podle určitých kritérií, Použití informací a postupů v nových situacích, Chápání významu sdělení, Schopnost zkombinovat informace do nových celkůty které uvádějí žáky do role pasivních posluchačů přijímající nekriticky názory vyučujícíhorozdíl v chování žáká - jejich akticitě, připravenosti do života79
NE3/26/2015 3:07 PMŽena16 - 20Student/ka učitelství pro mateřské školy Ne Anopedagogika, psychologie, didaktikyKritické myšlení je schopnost vytvořit si vlastní spojitosti mezi informaceme. Schopnost tvořivě vymýšlet nová řešení a vyhýbání se obloukem učení na zpaměť.Aktivizujíví metody-->skupinová práce, práce ve dvojici, individuálně, brainstorming, analýza Swot, myšlenková mapa, různá grafická znázornění--> tabulky, grafy... DramatizaceAnoZatím žádné, občas myšlenkové mapy.Užitečné Přínosné Fantastické Zlomo vébaví se, raduje se, přemýšlí, rozvíjí se, nenudí seroztřídit, zhodnotit, navrhnout, ocenit, pojmenovat, rozišit, argumentovat, zdůvodnit, vyjádřit vlastními slovy, popsat, použít, uvést do vztahu, vysvětlit, uspořádat, porovnat, přeformulovat, objasnit, posoudit, zkombinovat, interpretovat, vybrat, modifikovat, provést v praxi, vytvořit obecné závěry, shrnout, složit, vytvořit schéma, definovatPoužití informací a postupů v nových situacích, Schopnost rozdělit komplexní informaci na jednotlivé prvky, Chápání významu sdělení, Schopnost zkombinovat informace do nových celkůklasické učení nazpaměť....které neodpovídá individualitě dětí a není tak přínosné, jako například aktivizační metody..Rozdíl vidím v tom, že se s postupy zaměřenými na kritické myšlení posouváme někam dál. Snažíme se zapojovat mozek, hledat nová řešení, snažit se najít způsob zaznamenání informací, který vyhovuje nám a ne jen vše slepě opakovat.99
NE3/26/2015 3:11 PMŽena21 - 25Student/ka učitelství pro mateřské školy Ne Anona gymnáziu, mezi přáteli, v církvizamyšlení člověka nad srávností, či nesprácností daného tématu, názoru apod., umět analyzovat nějaký názor, říct ho vlastními slovy, buď ho přijmnout nebo mít připomínky a nesdílet takový názor, umět si to obhájitzpětná vazba hodnocení komunitní kruh okamžitá komunikace a interakce s dítětem, zaměřit se na jeho postřehy z výukyAnozpětná vazba, hodnocení, interakceprozíravé drzé chytré sebevědomé kreativní Pkomunikovat myslet předvídat nebát se rozebíratpřeformulovat, uvést do vztahu, argumentovat, složit, porovnat, shrnout, objasnit, reprodukovat, rozišit, vytvořit obecné závěry, posoudit, vysvětlit, zhodnotit, vyjádřit vlastními slovy, zdůvodnitPoužití informací a postupů v nových situacích, Hodnocení myšlenek, materiálů a metod podle určitých kritérií, Chápání významu sdělení, Schopnost zkombinovat informace do nových celkůpřevážně mluví učitelka, všechno je předem dané a mnoho se tohov průběhu nemění, děti musí být akorát poslušnéděti se více projevují, daná témata posouvají po vlastní ose chápání, vybírají si to, co je zaujme, jsou do toho zapálené, takže ani nezlobí, přesto že mají větší prostor pro komunikaci87
NE3/26/2015 3:15 PMŽena21 - 25Student/ka učitelství pro mateřské školy Ne Anona přednáškách ve škole, v kniháchmyslím si, že kritické myšlení je takové, když člověk dokáže nad svojí odpovědí přemýšlet, neodpoví pouze ANO, ale odpověď rozvinemyslím si že prolínáním různých metod a to například vyprávění či výklad proložený praxíAnoinformativní, motivace, didaktická hra, praktické metody, názorné, situační hry, diskuse, brainstormingupovídané tázavé zvědavépřemýšlet, mluvit, zapojit se, chtít, hrát siuvést do vztahu, použít, pojmenovat, zdůvodnit, složit, porovnat, argumentovat, popsat, definovat, vysvětlit, zopakovat, přeformulovat, zkombinovat, vyjádřit vlastními slovy, posoudit, zhodnotit, roztřídit, uspořádat, provést v praxi, vytvořit obecné závěry, vytvořit schéma, shrnoutChápání významu sdělení, Schopnost rozdělit komplexní informaci na jednotlivé prvky, Schopnost zkombinovat informace do nových celků, Hodnocení myšlenek, materiálů a metod podle určitých kritérií, Použití informací a postupů v nových situacíchpostupy, podle kterých se vyučuje už dlouhou dobu (jsou až zastaralé)u tradičních je to zaměřeno jen na výklad a vysvětlování na rozdíl od kritického, které je spojeno s různými metodami - výklad spojeny s praxí atd.810
NE3/26/2015 3:18 PMŽena21 - 25Student/ka učitelství pro mateřské školy Ne Anove škole při studiu, ale přesně nevím, co si pod tím mám představitpsala jsem, že nevím, co si pod tím mám představit, ale možná .... schopnost řešení problémů, vytváření neotřepaných postupů řešení (ať už při čemkoliv)spolupráce, hry pro rozvoj samostatnosti a tvořivosti, divadla, brainstormingAnospolupráce, hry pro rozvoj samostatnosti a tvořivosti, divadla, brainstormingoriginální, samostatný, svůj, přemýšlivý (S), uvědomělý (S)pracující, tvořící, myslící, zajímající se, spolupracujícípoužít, reprodukovat, ocenit, vyjádřit vlastními slovy, zdůvodnit, objasnit, přeformulovat, argumentovat, navrhnout, rozišit, zkombinovat, posoudit, interpretovat, roztřídit, uvést do vztahu, vysvětlit, složit, vytvořit obecné závěry, vytvořit schémaSchopnost zkombinovat informace do nových celků, Hodnocení myšlenek, materiálů a metod podle určitých kritérií, Schopnost rozdělit komplexní informaci na jednotlivé prvky, Použití informací a postupů v nových situacíchklasické školy,. kde učitel je naprostá autorita, učiteli se neodporuje, učitel má pravdu, dítě je míň než učitel, dítě je dítě (nikoliv rovnocenný partner, který se může spolupodílet na rozhodování)Přístup k dítěti je individuální, má prostor pro svoje nápady a jejich realizaci, jeho postupy řešení jsou tolerované, dítě se může spolupodílet na řešení problémů, dítě může vytvářet78
NE3/26/2015 3:22 PMŽena21 - 25Student/ka učitelství pro mateřské školy Ne Ne = myšlení, kdy myslíme kriticky, tedy vidíme věci negativně, špatně-Ne zvídavý pozorující nápaditý snaživý přemýšlej ícínepodléhat snažit se učit se vytvářet přemýšletshrnout, roztřídit, zdůvodnit, popsat, pojmenovat, vyjádřit vlastními slovy, interpretovat, přeformulovat, argumentovatHodnocení myšlenek, materiálů a metod podle určitých kritérií, Použití informací a postupů v nových situacíchsedět, psát, žák pouze přijímá informace, žák na nic sám nepřijde, učitel předává hotovou myšlenkuKM - více zapojení samotných žáků57
NE3/26/2015 3:25 PMŽena21 - 25Student/ka učitelství pro mateřské školy Ne Anoškolství, volný časumět pohlížet na věci z více pohledů, umět se reálně ohodnotit, uvědomit si případné chyby a naopak pozitiva, důležité v životě a úspěchřešení problémů, reálných situací, zpětná vazba, zhodnocení počinů, nechat je dělat chyby a neustále je neopravovat či nekritizovatAnovolbarozhodné jisté zdravě sebevědomé inteligentní hravépřemýšlí zajímá se přijímá informace uvažuje má prostorvybrat, zhodnotit, vytvořit obecné závěry, posoudit, roztřídit, provést v praxi, interpretovat, argumentovat, použít, zkombinovat, shrnoutZnalost specifických informací, Schopnost zkombinovat informace do nových celků, Chápání významu sdělenívýukové postupy již dlouho zakořeněné v naší společnosti, které se dlouho neměnítradiční nenutí tolik přemýšlet98
NE3/26/2015 3:28 PMŽena21 - 25Student/ka učitelství pro mateřské školy Ne AnoškolaKritické myšlení - zaujímání vlastních postojů člověka k určitým věcem, předmětům, jevům či osobámVolné asociace Projektová výuka Brainstorming Situační, spontánní a prožitkové kooperativní učeníAnonejsem v praxiPředškolní dítě Aktivní Zvídavé Schopné vlastního názoru, postoje Alternativní Komunikativníhrát si, komunikovat, vytvářet, improvizovat, odlišovat sepopsat, zopakovat, uvést do vztahuSchopnost rozdělit komplexní informaci na jednotlivé prvky, Použití informací a postupů v nových situacích, Hodnocení myšlenek, materiálů a metod podle určitých kritériíPostupy nejvíce užívané v dnešní výucenevím810
NE3/26/2015 3:32 PMŽena31 - 35Student/ka učitelství pro mateřské školy Ne Anoškola, internetvytváření si svého názoru na věc, nepodléhání všeobecnému mínění či prvnímu dojmuk danému tématu říci a pokud možno napsat na tabuli, vše co nás v tom okamžiku napadne. heslovitě. a po určité době teprve analyzovat a diskutovat na dané téma s žáky.Ne aktivní inteligentní zajímavé vtipné přemýšlivémluví má svůj názor aktivně se zapojujeprovést v praxi, modifikovat, definovat, vybrat, popsat, vytvořit obecné závěry, složit, přeformulovat, objasnit, zopakovat, shrnout, rozišit, ocenit, vysvětlit, vyjádřit vlastními slovy, roztřídit, vytvořit schéma, zdůvodnit, navrhnout, reprodukovat, zhodnotit, posoudit, uspořádat, pojmenovat, porovnat, argumentovat, zkombinovat, interpretovat, uvést do vztahu, použítHodnocení myšlenek, materiálů a metod podle určitých kritérií, Znalost specifických informací, Schopnost rozdělit komplexní informaci na jednotlivé prvky, Použití informací a postupů v nových situacích, Schopnost zkombinovat informace do nových celků, Chápání významu sděleníbohužel sedět v lavici a poslouchat co kdo říká a pak se to naučit pokud možno zpamětidítě nutíte být aktivní, samostatně přemýšlet a umět si vytvořit svůj názor.69
NE3/26/2015 3:36 PMŽena21 - 25Student/ka učitelství pro mateřské školy Ne Anogymnázium, internetschopnost vytvořit si vlastní názor, nevzít hned za své všechno co mi je dáváno za informaci, přemýšlet o tom, posuzovat z různých úhlů,...příběhy, dramatizace komunitní kruh každodenní situace pokusy sledování filmů, divadel myšlenková mapa (např. "Co všechno tě napadne, když se řekne..."), atd.AnoPřip raxích, např. myšlenková mapa (Co Vás děti napadne, když se řekne,...)přemýšlivé zvídavé hloubavé předvídavé (dokážet předvídat situaci) naslouchavéptát se vnímat přemýšlet hledat souvislosti reagovatvybrat, zhodnotit, porovnat, zdůvodnit, posoudit, roztřídit, modifikovat, rozišit, zkombinovat, přeformulovat, argumentovat, použít, vyjádřit vlastními slovy, navrhnoutSchopnost zkombinovat informace do nových celků, Hodnocení myšlenek, materiálů a metod podle určitých kritérií, Použití informací a postupů v nových situacíchTo, co se používá už mnoho let, je to vyzkoušené, opakuje se to a tím se to stává tradičnímTradiční - ty, co se používají stále, jsou vyzkoušené, avšak nejsou moc modernizované, naučí všechno všechny stejně, myslím, že není moc důraz na individualitu,... Zaměřené na krit. myšlení - jsou moderní, učí děti přemýšlet, najít si vlastní názor, dokázat něco argumentovat,...67
NE3/26/2015 3:39 PMŽena16 - 20Student/ka učitelství pro mateřské školy Ne Anove školeJe to takové myšlení, které nedává na první dojmy a využívá jistého nadhledu a objektivnosti.jsou to metody, které vytváří objektivní pohled žáka na skutečnost. Takové metody, ve kterých se nemá objevit subjektivní názor. (př. zjistit fakta, zpracovávat je a pořád být objektivní - nebrat si něco osobně atd.)Ne sszopakovat, pojmenovat, vytvořit schéma, vysvětlit, interpretovat, shrnout, roztřídit, uvést do vztahu, porovnat, vytvořit obecné závěry, popsat, použít, reprodukovat, definovatPoužití informací a postupů v nových situacích, Hodnocení myšlenek, materiálů a metod podle určitých kritérií, Chápání významu sdělení, Znalost specifických informacíPostupy při výuce, které jsou "osvědčené" a možná i účinné a proto se jich využívá stále...Tradiční výukové postupy jsou někdy zastaralé a děti jsou různě ovlivňovány hlavně učitelkou (nálepkování, haló efekt...)67
NE3/26/2015 3:42 PMŽena21 - 25Student/ka učitelství pro mateřské školy Ne AnoV psychologii, dále pak v médiích a v odborných článcích na internetuMyslím si, že se jedná o myšlení, které nám umožňuje i kritické myšlenky, tudíž i reálný pohled na věc. Skrze toto se zbavujeme tzv. růžových brýlí.modelové situace - jejich řešení na základě nápadů dětíNe přemýšlí o realitěnelíbit, nechtít, nedělat,reprodukovat, zdůvodnit, zhodnotitHodnocení myšlenek, materiálů a metod podle určitých kritérií, Znalost specifických informacízahlcování dětí bez názorných ukázekv přístupu k dětem78
NE3/26/2015 3:44 PMŽena21 - 25Student/ka učitelství pro mateřské školy Ne Anona VŠposuzovat a vyhodnocovat všechny možnosti, nerozhodovat se na základě jedné informacediskuze, projektové metody, samostatné i skupinové práceNe samostatné, zvídavé, aktivní, zodpovědné, inteligentníučenlivost, samostatnost, zvídavost, aktivnost, komunikativnost, rozhodnostvytvořit obecné závěry, vybrat, složit, posoudit, přeformulovat, zopakovat, navrhnout, uvést do vztahu, rozišit, shrnout, ocenit, zhodnotit, zdůvodnit, vytvořit schéma, roztřídit, vyjádřit vlastními slovy, reprodukovat, vysvětlit, popsat, interpretovat, pojmenovat, argumentovat, uspořádat, porovnat, objasnit, zkombinovat, použít, provést v praxi, modifikovat, definovatPoužití informací a postupů v nových situacích, Hodnocení myšlenek, materiálů a metod podle určitých kritérií, Chápání významu sdělení, Schopnost rozdělit komplexní informaci na jednotlivé prvky, Schopnost zkombinovat informace do nových celkůfrontální výuka, samostatná prácev postupech zaměřených na kritické myšlení se veškerá aktivita přesouvá na dítě810
NE3/26/2015 3:48 PMŽena21 - 25Student/ka učitelství pro mateřské školy, Učitel/ka v mateřské škole1Ne AnoV hodinách psychologie na vysoké škole a na střední škole.Člověk má svůj názor na nějaké věci a dokáže si je i obhájit, nepodléhá naivitě druhých lidí.Myslím, že aby se u dětí rozvíjelo kritické myšlení je důležité, abychom u nich už co nejdříve rozvíjeli vědomí, že se nemusí bát říct svůj názor, co si myslí. Nebo jenom už je prvořadé, aby dovedly říci, co se jim líbí a co ne.AnoJsem studentka a příležitostně učím v Mš, předměty tedy nemáme, ale s dětmi se snažím hodně mluvit o jejich pocitech každý den. Jak už o jejich zážitcích, tak i problémech, které se mohou objevit ve třídě samy (děti se často nedokáží dohodnout a pak si to vyjasní ručně). Proto se u dětí snažím hned vyřešit vzniklý problém, radím jim a ptám se jich, jak by tu situaci, kterou nezvládly, vyřešily teď a správně, aby se ale nehádaly a nebily. A proto, aby se dobře dohodli, musí říct svůj názor, svoje pocity.Osobitý, pravdomluvný, komunikativní, upřímný a přemýšlivýŘešit, mluvit, přemýšlet, objevovat a rozvíjet se.vytvořit obecné závěry, rozišit, pojmenovat, argumentovat, uspořádat, provést v praxi, zhodnotit, zdůvodnit, zopakovat, posoudit, navrhnout, vyjádřit vlastními slovy, ocenit, popsat, vysvětlit, objasnitZnalost specifických informací, Schopnost zkombinovat informace do nových celků, Chápání významu sděleníTakové, které se praktikují už několik let, většinou platí, ale myslím, že už je lehce vytlačují modernější výukové postupy, kterých čím dál více přibývá - jako jsou např. interakční tabule.Bohužel Vám tady nemůžu nějak blíže odpovědět.79
NE3/26/2015 3:51 PMŽena21 - 25Student/ka učitelství pro mateřské školy Ne Anona přednáškách při studiuSvé vlastní myšlení nezávislé na druhých.čtení, psaní, hraAnočtenízvídavý dychtivý roztěkanýhledat toužit ptát sevytvořit schéma, pojmenovat, objasnit, roztřídit, modifikovat, složit, zdůvodnit, použít, argumentovat, zhodnotit, vysvětlit, zkombinovat, popsat, interpretovat, vybrat, zopakovat, definovat, vyjádřit vlastními slovy, uvést do vztahuSchopnost zkombinovat informace do nových celků, Použití informací a postupů v nových situacích, Chápání významu sdělení, Schopnost rozdělit komplexní informaci na jednotlivé prvky, Znalost specifických informací, Hodnocení myšlenek, materiálů a metod podle určitých kritériířízená výuka, pevný řád, předměty jsou odděleny, učitel je zde nejvyšší autorita, testování - písemné práce, zkoušenítradiční je daná činnost od které se neodklání kritické myšlení - může mít více zaměřený, více směrů, více informací, záleží zde na každém názoru78
NE3/26/2015 3:54 PMŽena21 - 25Student/ka učitelství pro mateřské školy Ne AnoPři přípravě na testy studijních předpokladů na Masarykovu univerzitusamostatné myšlení nezávislé na okolídiskuze, projekt, spolupráceAnoprojekt, diskuze (u všech témat probíraných v Mš)- samostatné, přiměřeně sebevědomé, zvídavé, tvořivé,chytréžít, tvořit, myslet, prosadit se, neovlivňovatuvést do vztahu, vybrat, vyjádřit vlastními slovy, použít, modifikovat, zdůvodnit, argumentovat, zhodnotit, vysvětlit, zkombinovatHodnocení myšlenek, materiálů a metod podle určitých kritérií, Schopnost zkombinovat informace do nových celkůslovně- názorná (mluví především učitel)postupy zaměřené na kritické myšlení podporují sebedůvěru dětí a jejich aktivitu1010
NE3/26/2015 4:12 PMŽena21 - 25Student/ka učitelství pro mateřské školy Ne Ne Kritické myšlení učí děti přemýšlet a uvažovat o sobě, okolním světě a pod.. Není to pouze učení poznatků nazpaměť.projektová výuka, brainstorming, skupinová a kooperativní práce, výuka dramatemAnoprojektová výuka skupinové práce (v MŠ nemáme předměty - vše se prolíná)aktivní přemýšlivé rozhodné tolerantní k názorům druhých schopné využít poznatky v praxi, třídit a vyhledávat informace umí vyjádřit svůj názormyslet hledat využívat poznatky v praxi vyjadřovat respektovatocenit, vyjádřit vlastními slovy, pojmenovat, roztřídit, posoudit, vysvětlit, zhodnotit, zkombinovat, rozišit, shrnout, použít, vytvořit schéma, zdůvodnit, uvést do vztahu, provést v praxi, definovat, popsat, objasnit, argumentovat, navrhnoutChápání významu sdělení, Použití informací a postupů v nových situacích, Hodnocení myšlenek, materiálů a metod podle určitých kritériíDěti sedí v lavici a poslouchají výklad učitele, pasivně přijímají informace.Děti jsou aktivní, snaží se vybavit dosavadní informace o tématu a zformulovat je. Učí se respektovat názory druhých a využít poznatky v praxi. Osvojené informace by měly být trvalým vlastnictvím dítěte/žáka.98
NE3/26/2015 4:25 PMŽena26 - 30Student/ka učitelství pro mateřské školy1Ne Anoškola, internetpečlivé řešení daného problémudialog, monologAnodialog. monologpečlivý, uvažující, rozvíjející, hledající souvislostimyslet, spojovat, uvažovatvyjádřit vlastními slovy, vysvětlit, posoudit, argumentovat, zdůvodnit, objasnit, interpretovatSchopnost zkombinovat informace do nových celkůzaběhnuté metody, které nemají velký vliv na kreativní rozvoj myšlení dětíkritické myšlení více rozvíjí kreativitu dětí89
NE3/26/2015 4:31 PMŽena21 - 25Student/ka učitelství pro mateřské školy Ne Anona univerzitě UHK, v odborných publikacích, v beletriiKritické myšlení se zaobírá danou skutečností z racionálního hlediska, člověk je při něm schopen vidět danou situaci bez přikrášlení.projektové vyučování - řešení problémů hodnocení vlastní práce hodnocení práce druhýchAnoprozatím nevyužívám, neboť neučímracionální, hodnotící, sebehodnotící, prosazující se, realistickédiskutovat, myslet, přemýšlet, hodnotit, sebehodnotitargumentovat, definovat, použít, zdůvodnit, pojmenovat, posoudit, vysvětlitSchopnost zkombinovat informace do nových celků, Hodnocení myšlenek, materiálů a metod podle určitých kritériívýklad - učitel vykládá, žáci přijímají (pasivně)při postupech zaměřených na kritické myšlená jsou žáci více aktivnější68
NE3/26/2015 4:34 PMŽena21 - 25Student/ka učitelství pro mateřské školy Ne Anopřijímací zkoušky, kurzy, mškritické posouzení a subjektivní vyhodnocení předložených informacíaktivní vstup dětí do výuky, hledání nových, neotřelých řešení problémuNe aktivní inovativní zvídavé nebojácné kreativníobjevovat inovovat řešit rozhodovat tvořitzhodnotit, rozišit, modifikovat, vytvořit obecné závěry, zdůvodnit, porovnat, posouditSchopnost rozdělit komplexní informaci na jednotlivé prvky, Použití informací a postupů v nových situacích, Hodnocení myšlenek, materiálů a metod podle určitých kritérií, Schopnost zkombinovat informace do nových celkůvyzkoušené postupy uplatnované při výucev aktivitě dítěte a jeho podílení se na utváření vlastního vzdělávání56
NE3/26/2015 4:38 PMŽena36 - 40Student/ka učitelství pro mateřské školy, Učitel/ka v mateřské škole5Ne AnoUHK, VOŠ Praha 6, odborné časopisy pro učitelevlastní názor co nejméně ovlivněný aktuální situací na základě zkušenostív mš - nebát se říci vlastní názor - vše je dobře, jen je to jinak (např. v hv, vv, ...) - někde to samozřejmě nejde - sebehodnocení i hodnocení druhých (přizpůsobeno věku)Ne samostatný P, kreativní P, přemýšlivý P, komunikativní P, zdravě sebevědomý Ptvořit, myslet, komunikovat, zkoumat, pozorovatargumentovat, shrnout, použít, navrhnout, rozišit, interpretovat, zkombinovat, zhodnotit, vybrat, přeformulovat, vysvětlit, uspořádat, vytvořit obecné závěry, posoudit, uvést do vztahu, roztřídit, provést v praxi, vyjádřit vlastními slovy, zdůvodnitChápání významu sdělení, Schopnost zkombinovat informace do nových celků, Použití informací a postupů v nových situacích, Schopnost rozdělit komplexní informaci na jednotlivé prvkytabule, sešit, učebnice, úkol - opsat, odpovědět"nepapouškovat", myslet, nemusím vše znát, ale vědět, kde to najdu810
NE3/26/2015 4:42 PMŽena21 - 25Student/ka učitelství pro mateřské školy, Student/ka učitelství pro základní školy Ne Anospíše na střední škole - SPGŠ Prachatice, na VŠ zatím minimálnězjišťuji, že pořádně nevím, co to znamená....kritizuji především vlastní, ale i u druhých práci, výrobky....neumím to ocenit...př ve VV období puberty....to se mi nepovedlo, to se mi nelíbí...metoda individuálního přístupu...každý z nás to prožívá jinak, a proto náprava je jiná komplexního přístupu - všechno se prolíná a nesmíme nic opomenoutNe myslím, že se vyskytuje u obou věkových skupin málo sebevědomé, srovnávající se s druhými, zdravé/normální, cílevědomé - chce se zlepšit, proto kritizuje, není spokojen, nespokojenéhraje si, pomáhá, učí se třeba hrou, je zdravé, chce být lepší, všímá si okolí a to hodnotíshrnout, argumentovat, ocenit, zdůvodnit, definovat, popsat, zhodnotit, porovnat, vyjádřit vlastními slovy, reprodukovat, pojmenovat, posoudit, rozišit, interpretovatSchopnost zkombinovat informace do nových celků, Hodnocení myšlenek, materiálů a metod podle určitých kritérií, Použití informací a postupů v nových situacích, Chápání významu sdělení, Schopnost rozdělit komplexní informaci na jednotlivé prvkyúvod hodiny (motivace, ...), hlavní část (opakování, nové info, ...), závěr hodiny(zhodnocení) formou rozhovoru, nebo přednášení, ale málo aktivizace dětítradiční - pro všechny, pro všechno zaměřené - zaměřené na jednu část, jeden celek55
NE3/26/2015 4:45 PMŽena21 - 25Student/ka učitelství pro mateřské školy Ne Anove školeSchopnost nepodlehat prvnímu dojmu atd. ale vytvořit si svuj vlastni postoj.nenapadaji meNe Nespolečenské mrzuté hněvající se nemotivační VznětlivéStraní se aktivit, dětí nic ho nebaví nechce si hrát neakceptuje ostatní děti , lidi je negativistickéocenit, zdůvodnit, posoudit, navrhnout, zhodnotit, rozišit, argumentovat, pojmenovat, vysvětlit, uvést do vztahu, vyjádřit vlastními slovy, reprodukovat, přeformulovat, objasnitChápání významu sdělení, Použití informací a postupů v nových situacích, Schopnost rozdělit komplexní informaci na jednotlivé prvky, Znalost specifických informacíPoužívající se dlouhoIndividuálnost99
NE3/26/2015 4:49 PMŽena21 - 25Student/ka učitelství pro mateřské školy Ne AnoNa mé předchozí škole. Studovala jsem Sociologii, tak tam jsme se učili o kritickém myšleníZnamená myšlení, které se snaží zvážit všechny možnosti..dívá se na daný objekt, věc z více úhlůRozhovor s dítětem, rozhovor s celou třídou, dítě samo vymýšlí- dramatická výchova, logikaAnorozhovorzvídavé, přemýšlící, kreativní, sebevědomé, samostatnépřemýšlet, učit se, přizpůsobovat se, vymýšlet, vytvářet, diskutovatrozišit, ocenit, přeformulovat, objasnit, vytvořit schéma, zdůvodnit, roztřídit, vyjádřit vlastními slovy, reprodukovat, vysvětlit, interpretovat, popsat, uspořádat, pojmenovat, porovnat, argumentovat, zhodnotit, zkombinovat, použít, provést v praxi, modifikovat, definovat, vytvořit obecné závěry, posoudit, vybrat, shrnout, složit, zopakovat, navrhnout, uvést do vztahuSchopnost zkombinovat informace do nových celků, Hodnocení myšlenek, materiálů a metod podle určitých kritérií, Použití informací a postupů v nových situacích, Schopnost rozdělit komplexní informaci na jednotlivé prvkyfrontální učení- učitel mluví, přednáší, dítě jen posloucháu kritického myšlení dítě samo vymýšlí, pracuje- je aktivní, ale u tradičních postupů může být dítě je pasivím posluchačem89
NE3/26/2015 4:59 PMŽena41 - 50Učitel/ka v mateřské škole, Student/ka učitelství pro mateřské školy22AnoInformatorium - Tvořivé výukové metody, ZaS Juliana Gardošová 20hodAnoV knize L.Zormanové - Výukové metody, ve své diplomové práci, v praxi, na semináříchMetody kritického myšlení patří mezi výukové metody inovativní, aktivizující, podporují především rozvoj komunikace a aktivního přístupu k poznávání, objevování, hledání vlastní zkušeností. Patří do kategorií moderní pedagogiky, rozvíjejí u studentů, žáků samostatné myšlení, navazování na vlastní zažité zkušenosti - plus získané nové aktivním přístupem k učení. Důraz je kladen na aktivitu žáka. (Konstruktivismus v učení - oproti transmisivní výuce. kde jsou podávány hotové celky informací pedagogem) brainstorming, třífázové učení E-U-R, předvídání z textů, předvídání z obrazů, pětilístek, podvojný deník, myšlenková mapa, řízené čtení, atd.breinstorming, myšlenková mapa, předvídání z obrazů, předvídání z textů, řízené čtení, E-U-R - třífázové učení, podvojný deník, breiwriting, atd.Anokomunitní kruh - brainstorming, tabule - myšlenkové mapy, výuka v centrech aktivit - podvojný deník, pětilístek, předvídání z obrazů, z textů, školička - řízené čtení - atd. Pracuji ve fakultní mateřské škole.P - samostatné, aktivní, kooperující, komunikující, myslícímyslící, samostatné, komunikující, kooperující, tvořivé - "P"vysvětlit, uvést do vztahu, použít, vytvořit obecné závěry, definovat, argumentovat, shrnout, objasnit, provést v praxi, modifikovat, interpretovat, rozišit, popsat, zhodnotit, roztřídit, zkombinovat, porovnat, navrhnout, přeformulovat, vyjádřit vlastními slovy, vytvořit schémaHodnocení myšlenek, materiálů a metod podle určitých kritérií, Použití informací a postupů v nových situacích, Znalost specifických informací, Schopnost zkombinovat informace do nových celkůmetody slovní, názorně-demostrační, dovednostně praktickéTradiční VP - důraz kladen na pedagoga, předávání hotových informací, velké množství uspořádaných informací, pasivní přístup žáka, transmisivní výuka Kritické myšlení - inovativní výukové metody, rozvíjející komplexněji osobnost žáka, aktivizující, konstruktivistické pojetí výuky - aktivní je žák, pedagog, poradce, průvodce... Vedou k propojování souvislostí, objevování, komunikace, spolupráci s ostatními, k samostatnosti v učení, tvůrčí přístup1010
NE3/26/2015 5:03 PMŽena21 - 25Učitel/ka v mateřské škole, Student/ka učitelství pro mateřské školy2Ne AnoPři studiu Bc.Pečlivé uvážení rozhodnutíDemonstrace, vysvětlování, praxe, pozorováníAnopraxe a vysvětlováníRozumné, emotivní, všímající, zvažující, vyspěléPřemýšlet, jednat, zvažovat, soudit, znátnavrhnout, zdůvodnit, shrnout, argumentovat, zkombinovat, definovat, popsat, objasnit, vyjádřit vlastními slovy, posoudit, pojmenovatHodnocení myšlenek, materiálů a metod podle určitých kritérií, Chápání významu sděleníDřívější postupyRozdíl je v zamerenosti ohledne myšlení a náhledu na danou věc79
NE3/26/2015 5:06 PMŽena21 - 25Student/ka učitelství pro mateřské školy Ne Anopředmět matematika na UHK, médiazpůsob myšlení, při kterém využíváme logické uvažování, neučíme se připravené definice, ale vyvozujeme si závěry saminevímNe zvídavé nápadité rozvíjející se nadšené obohacujícírozvíjet se poznávát hledat zkoumat zajímat sesložit, shrnout, vytvořit obecné závěry, posoudit, definovat, zhodnotit, roztřídit, navrhnout, ocenit, rozišit, zdůvodnit, popsat, argumentovat, vyjádřit vlastními slovy, uvést do vztahu, použít, vysvětlit, porovnat, uspořádat, vybrat, objasnit, interpretovat, vytvořit schéma, zkombinovat, modifikovat, provést v praxiChápání významu sdělení, Schopnost rozdělit komplexní informaci na jednotlivé prvky, Použití informací a postupů v nových situacích, Schopnost zkombinovat informace do nových celkůpostupy dlouho používané, ustálenévětší aktivizace, zapojení dítěte (v případě krit.myšlení)89
NE3/26/2015 5:09 PMŽena21 - 25Student/ka učitelství pro mateřské školy Ne Anove školeVyužití všech dosavadních znalostí, zkušeností k tomu, aby si člověk vytvořil na věc, na situaci vlastní názor, který nebude ovlivněn jiným člověkem.poslouchání hudby, výstavy v galeriích, matematicko-logicko hry, sociální hry, metody pokus-omylNe zvídavé komunikativní hravé učenlivé sebekritickévědět umět chápat mluvit hodnotitporovnat, vysvětlit, uspořádat, přeformulovat, vytvořit schéma, vybrat, interpretovat, reprodukovat, objasnit, shrnout, složit, definovat, provést v praxi, vytvořit obecné závěry, posoudit, roztřídit, ocenit, modifikovat, zhodnotit, vyjádřit vlastními slovy, pojmenovat, rozišit, popsat, argumentovat, použít, zdůvodnit, uvést do vztahuChápání významu sděleníbez ohledu na individuální názory žákůTradiční výukové metody nevedou k tomu, aby žák sám přišel na to, jak to má být. TVM mu podstrkují jasný výsledek, jasný postup.810